Trio da Fusignano

Leden

Sascha Mommertz
blokfluit/traverso
Meer...
Diederik van Dijk
barokcello
Meer...
Marijn Slappendel
klavecimbel/orgel
Meer...

Het ensemble

Trio da Fusignano werd in 2000 opgericht. De naam van het trio is ontleend aan de geboorteplaats van de Italiaanse componist Arcangelo Corelli (1653-1713). De leden studeerden allen aan de faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Het doel van het trio is een frisse en historisch geïnformeerde benadering van de muziek. Dit wordt bereikt door het bestuderen van traktaten, het gebruik van (kopieën van) historische instrumenten en door het spelen uit oude notatie. Het ensemble legt zich toe op het spelen van 17e en 18e eeuwse kamermuziek, waarbij de muziek van Arcangelo Corelli en zijn invloed op tijdgenoten en latere componisten centraal staan. Naast de oude muziek houdt het trio zich bezig met de uitvoering van hedendaagse muziek op historische instrumenten. Hiervoor geeft Trio da Fusignano compositieopdrachten aan jonge en veelbelovende componisten.

Trio da Fusignano werkt geregeld samen met zangers of andere instrumentalisten, zoals de sopraan Tanja Obalski, blokfluitiste Nienke van der Meulen en barokvioliste Anna Ryu.

De leden van Trio da Fusignano zijn ook bevlogen docenten. Zij doceren onder meer aan de jaarlijkse interpretatiecursus voor amateur musici van Huismuziek.

Leden

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz (blokfluit/traverso) werd geboren in 1976 in Aken (BRD), maar woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek (met hoofdvak blokfluit) aan de afdeling Oude Muziek en Historische Uitvoeringspraktijk van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Daar sloot hij in 1998 de Eerste Fase af. Vervolgens studeerde hij in het kader van de Tweede Fase aan de afdeling Oude Muziek van de faculteit Muziek van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Heiko ter Schegget. In 2000 behaalde hij daar het diploma Uitvoerend Musicus. Daarnaast studeerde hij privé bij Marijke Miessen in Amsterdam. Hij volgde masterclasses bij o.a. Matthias Weilenmann en Jérôme Minis. Bovendien ontving hij belangrijke muzikale impulsen van dr. Rebecca Stewart. Gedurende 2 jaar studeerde hij blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel in Den Haag. Musicologische studies vulden zijn opleiding aan. Hij volgt een privéstudie traverso bij Ricardo Kanji.

In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge.

Als speler is hij actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Concerto Strumentale, Florilegium Musicum, Haags Barokorkest, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco, Limburgs Symphonie Orkest en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames.

Hij was enige jaren bestuurslid van de European Recorder Teachers Association (ERTA) NL, manager van enkele oude muziek ensembles en secretaris van de Stichting Open Nederlandse Blokfluitdagen Utrecht (SONBU). Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit en traverso aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Daarnaast geeft hij cursussen bij Huismuziek.

Sinds 2012 is Sascha Mommertz werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg.

Diederik van Dijk

Diederik van Dijk bracht zijn vroege jeugd door in Nederland, en zijn middelbare school en universiteitsjaren in Canada. Hij studeerde cello bij, onder meer, Ian Hampton, Eric Wilson, en Marc Destrubé, en barokcello bij Viola de Hoog. Laatstgenoemde studie bracht hem weer terug naar Nederland, waar hij aan het Utrechts Conservatorium zijn Bachelor Historische Instrumenten behaalde.

Het bespelen van zowel de moderne alsmede de barok incarnatie van de cello maakt Diederik een veelgevraagd instrumentalist. Hij maakt deel uit van de Nieuwe Philharmonie Utrecht, en speelt regelmatig bij het Metropole Orkest en in de producties van Holland Opera. Ook is hij de cellist van Trio da Fusignano, een gepassioneerd baroktrio, en van The Signs Ensemble, een experimentele kamermuziekformatie die Arabische en Westerse tradities samenvoegt. In Canada maakt hij jaarlijks deel uit van het kamermuziekfestival Gros Morne Summer Music.

 

Marijn Slappendel

Marijn Slappendel (orgel/klavecimbel) studeerde aan de faculteit Muziek van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde daar achtereenvolgens de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel, Kerkelijk Orgelspel en Koordirektie. Zijn orgeldocenten waren Reitze Smits en Willem Tanke. Koordirektie studeerde hij bij Krijn Koetsveld. Hij studeerde klavecimbel bij Bob van Asperen, en specialiseerde zich op het gebied van Basso Continuo bij Thérèse de Goede aan het Conservatorium van Amsterdam.

Hij is als cantor-organist werkzaam in de Grote of Barbarakerk te Culemborg, waar hij een scala aan kerkmuziek uitvoert, stammend van de 17e eeuw tot vandaag. Hij leidt daar de Barbara Cantorij en Camerata da Fusignano of het Culemborgs Cantate Orkest in de serie maandelijkse cantatevespers. Jaarlijkse hoogtepunten zijn de Johannes Passion (Bach) en het Requiem (Mozart, Fauré, Bruckner).

Hij werkt als freelance continuospeler met diverse ensembles en orkesten, en doceert met veel plezier orgel, piano en klavecimbel aan leerlingen van zeer uiteenlopende leeftijd en niveau.